FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Maj kulde gør laderne fulde?
I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs! EmptyIdag kl. 10:22 af Radikal

» Sloppy Joe!
I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs! EmptyIdag kl. 10:09 af Radikal

» It svindel på Nettet?
I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs! EmptyIdag kl. 10:01 af Radikal

» Så du pinsesolen danse?
I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs! EmptyIdag kl. 09:54 af Radikal

» Svære opgaver!
I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs! EmptyIdag kl. 09:51 af Radikal

» Kevin Magnussen altid nummer sidst?
I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs! EmptyIdag kl. 08:43 af Admin

» I Dreamed There Was No War (Guitar instrumental)
I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs! EmptyIdag kl. 08:12 af Admin

» The Saint - The Gadic Collection!
I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs! EmptyIdag kl. 08:03 af Admin

» grilfest
I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs! EmptyIgår kl. 20:42 af Jojo


I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs!

3 deltagere

Go down

I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs! Empty I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs!

Indlæg af Admin Søn 12 Nov 2023, 09:24



Hjerter i flødesovs er en god, gammel dansk klassiker - og både velsmagende og billig mad. Så hvis du ikke har prøvet at lave det - eller måske aldrig smagt det - så er chancen der nu!

"(Opskrift herunder)

Hjerter i flødesovs

4 pers.

1 kg svinehjerter
60 g smør
Lidt olivenolie
2 gulerødder, hakkede
2 løg, hakkede
2 stilke bladselleri, hakkede
1 lille bundt persille, bundet sammen med kødsnor
2-3 laurbærblade
10-12 hele peberkorn
Ca. 6 dl oksebouillon
2 dl fløde
Lidt kulør
Evt. lidt maizena rørt op i vand
Ribsgelé efter smag
Salt og peber

Flæk hjerterne, skyl dem godt for blodrester, og fjern sener og blodårer. Del hjerterne i kvarte og dup dem tørre med køkkenrulle.

Varm smør og olie op i en stegegryde og brun hjertestykkerne. Tag kødet op og sæt det til side.

Kom de hakkede grøntsager ved og steg dem til de falder lidt sammen. Kom kødet tilbage i gryden og kom persille, laurbærblade og peberkorn ved. Hæld så oksebouillon på til det lige dækker kødet.

Læg låg på og lad retten simre for svag varme i 1 1/2- 2 timer til kødet er helt mørt. Check undervejs at retten ikke koger tør - tilsæt evt. lidt mere fond.

Fisk så kødet op og hold det varmt. Sigt grøntsager og krydderier fra og lad fonden koge ind til den smager godt og kraftigt.

Tilsæt fløde og lidt kulør og lad sovsen koge igennem. Jævn evt. med lidt maizena rørt op i vand.

Smag til med salt, peber og lidt ribsgele. Kom hjertestykkerne tilbage i sovsen og varm dem igennem. Server med hvide kartofler og tranebærkompot.

Tranebærkompot

Kog tranebær op med en passende mængde sukker (de er meget sure) og en lille smule vand.

Lad dem koge til skallen på bærrene brister og de afgiver deres saft.

Kog kompotten lidt ind og smag den evt. til med yderligere sukker. Lad den køle af og opbevar den på køl."

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs! Empty Sv: I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs!

Indlæg af ak31 Søn 12 Nov 2023, 10:32

Admin skrev:

Hjerter i flødesovs er en god, gammel dansk klassiker - og både velsmagende og billig mad. Så hvis du ikke har prøvet at lave det - eller måske aldrig smagt det - så er chancen der nu!

"(Opskrift herunder)

Hjerter i flødesovs

4 pers.

1 kg svinehjerter
60 g smør
Lidt olivenolie
2 gulerødder, hakkede
2 løg, hakkede
2 stilke bladselleri, hakkede
1 lille bundt persille, bundet sammen med kødsnor
2-3 laurbærblade
10-12 hele peberkorn
Ca. 6 dl oksebouillon
2 dl fløde
Lidt kulør
Evt. lidt maizena rørt op i vand
Ribsgelé efter smag
Salt og peber

Flæk hjerterne, skyl dem godt for blodrester, og fjern sener og blodårer. Del hjerterne i kvarte og dup dem tørre med køkkenrulle.

Varm smør og olie op i en stegegryde og brun hjertestykkerne. Tag kødet op og sæt det til side.

Kom de hakkede grøntsager ved og steg dem til de falder lidt sammen. Kom kødet tilbage i gryden og kom persille, laurbærblade og peberkorn ved. Hæld så oksebouillon på til det lige dækker kødet.

Læg låg på og lad retten simre for svag varme i 1 1/2- 2 timer til kødet er helt mørt. Check undervejs at retten ikke koger tør - tilsæt evt. lidt mere fond.

Fisk så kødet op og hold det varmt. Sigt grøntsager og krydderier fra og lad fonden koge ind til den smager godt og kraftigt.

Tilsæt fløde og lidt kulør og lad sovsen koge igennem. Jævn evt. med lidt maizena rørt op i vand.

Smag til med salt, peber og lidt ribsgele.  Kom hjertestykkerne tilbage i sovsen og varm dem igennem. Server med hvide kartofler og tranebærkompot.

Tranebærkompot

Kog tranebær op med en passende mængde sukker (de er meget sure) og en lille smule vand.

Lad dem koge til skallen på bærrene brister og de afgiver deres saft.

Kog kompotten lidt ind og smag den evt. til med yderligere sukker. Lad den køle af og opbevar den på køl."

Jeg tror ikke at det er en ret der kommer på bordet ret mange stederi dag. Det tager forlang tid at lave for nutidens husmoder. Som barn fik jeg det tit og det smager godt..
Det er heller ikke ret tit det ligger i disken i supermarkedet i dag. I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs! 1f374

_________________
Der findes andre menesker end dem der er danske
De bor i huler og slås hele dagen
Det har vi li'godt aldrig nogensinde gjort
De varme lande er noget lort.

LØGNEN ER AT KVÆLE
SANDHED OG SIG SELV
ak31
ak31

Antal indlæg : 1561
Join date : 05/12/20

Tilbage til toppen Go down

I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs! Empty Sv: I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs!

Indlæg af Radikal Søn 12 Nov 2023, 11:17

ak31 skrev:
Admin skrev:

Hjerter i flødesovs er en god, gammel dansk klassiker - og både velsmagende og billig mad. Så hvis du ikke har prøvet at lave det - eller måske aldrig smagt det - så er chancen der nu!

"(Opskrift herunder)

Hjerter i flødesovs

4 pers.

1 kg svinehjerter
60 g smør
Lidt olivenolie
2 gulerødder, hakkede
2 løg, hakkede
2 stilke bladselleri, hakkede
1 lille bundt persille, bundet sammen med kødsnor
2-3 laurbærblade
10-12 hele peberkorn
Ca. 6 dl oksebouillon
2 dl fløde
Lidt kulør
Evt. lidt maizena rørt op i vand
Ribsgelé efter smag
Salt og peber

Flæk hjerterne, skyl dem godt for blodrester, og fjern sener og blodårer. Del hjerterne i kvarte og dup dem tørre med køkkenrulle.

Varm smør og olie op i en stegegryde og brun hjertestykkerne. Tag kødet op og sæt det til side.

Kom de hakkede grøntsager ved og steg dem til de falder lidt sammen. Kom kødet tilbage i gryden og kom persille, laurbærblade og peberkorn ved. Hæld så oksebouillon på til det lige dækker kødet.

Læg låg på og lad retten simre for svag varme i 1 1/2- 2 timer til kødet er helt mørt. Check undervejs at retten ikke koger tør - tilsæt evt. lidt mere fond.

Fisk så kødet op og hold det varmt. Sigt grøntsager og krydderier fra og lad fonden koge ind til den smager godt og kraftigt.

Tilsæt fløde og lidt kulør og lad sovsen koge igennem. Jævn evt. med lidt maizena rørt op i vand.

Smag til med salt, peber og lidt ribsgele.  Kom hjertestykkerne tilbage i sovsen og varm dem igennem. Server med hvide kartofler og tranebærkompot.

Tranebærkompot

Kog tranebær op med en passende mængde sukker (de er meget sure) og en lille smule vand.

Lad dem koge til skallen på bærrene brister og de afgiver deres saft.

Kog kompotten lidt ind og smag den evt. til med yderligere sukker. Lad den køle af og opbevar den på køl."

Jeg tror ikke at det er en ret der kommer på bordet ret mange stederi dag. Det tager forlang tid at lave for nutidens husmoder. Som barn fik jeg det tit og det smager godt..
Det er heller ikke ret tit det ligger i disken i supermarkedet i dag. I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs! 1f374

Vi i De Radikale mener ikke at det er noget som man skal spise. Jeg gør i hvert fald ikke. Som barn fik jeg det også ret tit. Shocked Very Happy
Radikal
Radikal

Antal indlæg : 1723
Join date : 04/02/19

Tilbage til toppen Go down

I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs! Empty Sv: I dag skal jeg have Hjerter i flødesovs!

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum